Egy 2022. évi felmérésben a felhasználók 58%-a nyilatkozott úgy, hogy már csalás áldozatául esett, ismer olyat, akik a csalók rászedtek, vagy mindkettő.
Ezzel kezdődik a Revolut új oktatási anyaga, amely a Revolut appban a felhasználóknak már elérhető.
Minden, amit a csalásról tudni kell! Ismerd meg a különböző csalási taktikákat, tanulj arról, hogy hogyan észlelheted őket és védheted meg a pénzedet.
Ezzel a címmel és bekezdéssel indul az 5 leckéből álló kis képzés.
Itt nem csak arról van szó, hogy kifejezetten a Revolut ügyfeleit miként szokták átverni. Hanem olyan átveréses helyzetekről is kapunk információt, amely bármilyen más bankkártya használójával is megtörténhet. Sok hasznos tanácsot is kapunk, ami mindenkinek nagyon hasznos lehet.
Ezért itt pár pontban összefoglalom a lényeges információkat a képzésből, ha nem lennél Revolut ügyfél. Ha van Revolut fiókod, akkor javaslom, hogy nézd meg a képzést.
- Mindig legyél körültekintő és kérdőjelezd meg azt, ha telefonon vagy emailben megkeresnek. Telefonon nem fognak bekérni olyan információkat, mint a bankkártyád adatai.
- A kapcsolatfelvétel legbiztonságosabb módja, ha a vállalkozást a saját appjában/személyes fiókodban vagy hivatalos weboldalán keresztül keresed meg.
- Ne siess, ne kapkodj, hanem állj meg egy pillanatra. Sok csalás erre megy rá, hogy hirtelen döntsön a felhasználó, pánikba essen stb… Erre nagyon jó példa az, amikor SMS-ben jön egy előfizetés lejárata, a kézbesítendő csomag áll a postán, mert be kell valami díjat rá fizetni és ott a weboldal linkje az SMS-ben, amire kattintva már lehet is fizetni (valószínűleg a csalóknak)
- Ha csalás történik, akkor fagyaszd be a kártyádat, jelents a bank ügyfélszolgálatának az esetet, rendőrségen tegyél feljelentést.
Igaz a képzésben megemlíti azt a Revolut, hogy egyszer használatos Revolut virtuális kártyával fizess, aminek a kártya adatai minden tranzakció után megváltoznak, viszont tudj arról, hogy ha egy előfizetéses átverésre fizetsz elő, akkor az előfizetés összegét le fogják tudni vonni az egyszerhasználatos bankkártyán keresztül is…
Attól meg ne félj, hogy ha egy terméket mondjuk később visszaküldenél vagy kapnál visszatérítést… az egyszer használatos bankkártyánál is a visszatérítést meg fogod tudni kapni, hiába változott már meg közben a bankkártya adatod. 🙂
Vásárlási csalások
A következő leckében a Revolut a vásárlási csalásokra tér ki.
Ez ugye nagyon gyakori. Legtöbb esetben ezekkel szerzik meg a csalók az emberek bankkártya adatait. Ma már nem úgy lopják el a kártyád adataidat, hogy az utcán lelesik vagy az üzletben, amikor használod, hanem nagyon sok esetben az emberek adják meg maguk a kártya adataikat, amikor egy csaló webshop oldalon fizetnek.
Facebookon és más közösségi oldalakon nagyon elterjedt az, hogy valamilyen terméket jóval a kereskedelmi árán alul hirdetnek. Ez a túl szép, hogy igaz legyen esete, amikor már annyival le van árazva egy kávéfőző mondjuk…
Majd egy weboldalon lehet is a termékért fizetni gyorsan, ami persze nem fog megérkezni, de a kártyáról le lesz vonva ilyen-olyan összeg folyamatosan, amíg be nem fagyasztod a kártyádat. Egyébként még pimaszul sokszor meg is jelenítik a fizetés oldalán valahol, hogy egy előfizetésre iratkozol fel ezzel, így majd meg lesz terhelve a kártyád folyamatosan…
A Revolut még azt is megemlíti, hogy sokszor banki átutalással lehet csak fizetni a termékekért és a kártyás fizetés nem elfogadott, ez is gyanúra adhat okot.
Befektetési csalások
A 3. lecke a befektetési csalásokról szól.
Ezzel kapcsolatban én is kaptam emailt több károsulttól (2 nappal ezelőtt is), olyan esetről, amikor valaki egy pénzügyi „tanácsadó” segítségével 1000 eurót befektet, jellemzően egy kriptotőzsdei platformon keresztül kell átutalni az összeget (pl.: Binance), így a fogadó fél már nem is igen lesz lenyomozható.
Majd idővel jön a tanácsadótól az örömteli hír, hogy a „befektetett” 1000 euró már 5000 eurót ér. Az ügyfél ki is akarja venni, hogy a „biztos” profitot zsebre is tegye, de ekkor jön az, hogy be kell még fizetni valamennyit adózásra, kiutalás díjára, hogy az 5000 eurót ki tudják utalni… szóval ez a finálé és a csalók még így fognak még jobban megkopasztani és végül persze semmit sem fog látni ebből az ügyfél, teljesen megszakad a kapcsolat…
Ugye ha már beutaltál 1000 eurót, akkor az lett a tanulópénz, többet semmiképp nem utalj, bármit is ígérnek… a rendőrségen meg lehet bejelentést tenni.
Itt is a túl szép, hogy igaz legyen történik, csak sokkal nagyobb összegekkel… A Revolut is azt tanácsolja a képzésben, hogy a gyorsan megtérülésű, könnyű meggazdagodású közösséi oldalakon található tartalmaktól tartsd magad távol. A legális befektetési vállalkozások nem a közösségi média oldalakon (Facebook, Tiktok, Instagram…) fog veled kapcsolatba lépni.
Itt is, ahogy minden csalásnál, ne siess, ne engedd, hogy sürgessenek… lépj egy lépést hátra és mondjuk kérj tanácsot egy megbízható baráttól, ismerőstől vagy aki pénzügyekben jártasabb lehet…
És nézz utána a cégeknek az interneten is, annak, amit egy gazdagságot ígérő tanácsadó mondjuk képvisel, keresd fel a céget, ha az egy ismertebb, hogy tényleg az ő tanácsadójuk keresett-e meg téged mondjuk a Facebookon.
Megszemélyesítő csalások
A 4. lecke a megszemélyesítő csalásokról szól.
Ez röviden olyan profi csalás, amikor a csaló másnak adja ki magát. Ez sem ismeretlen Magyarországon sem, amikor például egy banktól, telefonszolgáltatótól, közüzemi- vagy kézbesítő szolgálattól telefonon megkeresnek és mint ügyfélszolgálatosként próbálnak kicsalni személyes adatokat, bankkártya adatokat…
Itt is tipikus a sürgetés a csalók részéről és megijesztenek azzal mondjuk, hogy veszélyben van a pénzed…
A Revolut itt egy olyan valós példát hoz fel (egyébként minden leckében van egy valós példa, szituáció, ami így tényleg nagyon jól megfoghatóvá teszi a csalást), amelyben felhívnak a „Revolut” csalásokkal foglalkozó osztályától és közlik, hogy a „fiókod biztonsága veszélybe került”.
És a fiók biztonságának megőrzése érdekében az alkalmazott közli, hogy létrehozott egy „biztonságos számlát”, amelyre át kell utalnod a pénzedet…
Nem folytatom, gondolom tudod, hogy ennek is mi lesz a vége…
A Revolut kiemeli, hogy ők soha nem fognak a személyes fiókoddal kapcsolatban felhívni anélkül, hogy először ne a Revolut appban kapj az ügyfélszolgálattól üzenetet.
Számlaátvétel megakadályozása
Az utolsó, 5. leckében a számlaátvétel megakadályozásáról szól.
A csalók itt olyan személyes adatokat próbálnak megszerezni, amivel a Revolut fiók vagy más bankfiókba be tudnak lépni.
Egyszeri Revolut-jelszavadat ne oszd meg senkivel. Ezt ugye SMS-ben akkor kaphatod meg, ha belépsz a Revolut fiókodba egy új készüléken. A Revolut ügyfélszolgálata ezt telefonon vagy más platformon nem fogja elkérni.
SMS-ben, emailben kapott linkre rákattintva ne add meg a személyes adataidat, valószínűleg az is csalás.
Ez az összefoglaló nem fedi le a teljes Revolut képzést, így ha van Revolut fiókod, akkor lépj be és menj végig ezen a képzésen (kb. 5-10 perc az egész, könnyen elolvasható, érthető, tömör valós példákkal).
Hol érhető el a Revolut appban az oktatási anyag?
Az Irányítóközpont fő menüjében a ‘Tanulás’ ponton belül találod meg.